Svar: Mængde af skemad + 3. måltid

30. juli 2020

Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Julie

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at det går rigtig godt med skemaden og som om, at du har ramt det helt rigtige tidspunkt at starte op på. Jeres dreng tager rigtig fint imod, spiser mellem ½-1 dl. grød eller mos, drikker vand af kop. Hans mave fungerer også fint og han får stadig 6 flasker i døgnet - det lyder super!

Du kan sandsynligvis godt starte op med lidt morgengrød i løbet af 1-2 uger og derefter så stille og roligt øge antallet af måltider, så han i 6 måneders alderen også begynder at få lidt mellemmåltider. Når han bliver 7 måneder, vil hans mellemmåltider formiddag og eftermiddag erstatte hans flasker, så han til den tid vil trives med 4 flasker i døgnet.

Da han har en meget tidlig rytme, altså står meget tidligt op, så sover han naturligt også tidligt dagen igennem. Han første lur ligger derfor allerede kl 7-7.30 og der er derfor tale om at han tager en morgenlur og ikke en formiddagslur - det er helt okay, det må han gerne, og det kan faktisk godt ændre sig i løbet af den næste månedstid, hvilket naturligt vil spille ind på hans rytme og på tidspunkterne for mad, søvn osv. Han vil naturligt begynde at kunne holde sig vågen i længere tid, og de vågne perioder bliver mere og mere aktive perioder, så du må se lidt hvad de næste uger bringer...

Som rytmen er lige nu, så tænker jeg, at du skal forsøge at slå morgenmåltidet og formiddagsmellemmåltidet sammen og tilbyde ham grød med lidt frugtmos som topping, når han vågner af sin første lur. Hvis det viser sig, at han i 6-7 måneders alderen stadig har så tidlig en rytme, så kan morgenmåltidet rykkes frem til kl 6.30-7 og mellemmåltidet gives, når han vågner af første lur - men lige nu tænker jeg, at det vil være fint med en rytme, som ser således ud:

Tidlig morgen 05-05.30: Vågner og dagen begynder

Flaske og puttes til første lur ca. 7-7.30

Formiddag 9: Tilbydes lidt grød f.eks. hirse, majs, boghvede, som han kender og er vant til og evt. med lidt frugtmos eller bærmos som topping, vand af kop.

Flaske og puttes til dagens 2. lur omkring kl 10

Frokost 11.30-12: Tilbydes lidt øllebrød eller grøntsagsmos, vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur ...

Annonce

... ca. kl 13 som nu

Eftermiddag 16.30: Flaske

Puttes til dagens 4. lur, som er dagens korteste lur

Aften 17.30-18: Grøntsagsmos, vand af kop.

Flaske og puttes til natten ca 19.30

Nat 02-03: Tilbydes flaske, når han melder sig og sover videre

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Det er rigtig fint, hvis du holder mængden af skemad mellem ½-1 dl. af gangen, når du starter op. Det er bedre at han spiser ¾ dl. og der så stadig er plads til mælk i maven end at han spiser 1.5 dl. og afviser sin flaske eller ikke drikker nok.

Med hensyn til D-dråber og MME, så er det rigtigt, at der er kommet nye sammensætningskrav til modermælkserstatning i EU, og det betyder blandt andet, at grænsen for indholdet af D-vitamin er blevet sat lidt op. For de fleste børn har de nye krav til modermælkserstatning ingen betydning og børn skal stadig have et dagligt tilskud af D-vitamin på 10 mikrogram.

Men - børn som får 800 ml mme eller mere dagligt og hvor modermælkserstatningen indeholder mindst 1.3 mikrogram D-vitamin pr 100 ml (færdig blanding), skal ikke have D-vitamintilskud.

Dog - i takt med at barnet begynder at spise skemad og mere rigtig mad, og mængden af modermælkserstatning derfor naturligt nedsættes, så barnet ikke længere når op på 800 ml mme i døgnet - så skal D-vitamintilskuddet genintroducere. Det vil sige, at når din dreng om en månedstid begynder at få 4 flasker i døgnet, og måske samlet får omkring 700 ml, så skal han altså tilbydes D-dråber.

Sundhedstyrelsen har faktisk ikke præciseret, hvorvidt mme i grød og mos tæller med. Men jeg tænker, at det er begrænset, hvor meget mme din dreng får den vej igennem, især i takt med at han jo bliver ældre og gradvist tilbydes mere og mere familiemad. Så lige nu vil mme i grøden godt kunne tælle med, men når han begynder at spise familiemad og får grøntsager, kød og fisk osv. af jeres mad, så vil han ikke længere få mme den vej igennem og antallet af flasker vil være så få, at han uden tvivl skal tilbydes d-dråber. Så lige nu kan du i en overgang godt lade mme i grød og mos tælle med, men du undgår ikke at skulle give ham d-dråber på sigt...

Jeg håber, at du kan bruge dette videre - fortsat held og lykke - og fortsat god appetit!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Leg

For det lille barn er leg meget vigtigt, da det er igennem leg, at barnet udforsker verden og dermed udvikler sig. Og I begyndelsen er I forældre det bedste legetøj, og jeres barn vil elske jeres mimik, lyde og berøring.

Jeres barn har stor glæde af, at I tumler, triller, hjælper barnet med at cykle med benene, danser med barnet i armene... Ligesom jeres barn har brug for at mærke jer tæt på, ligge hud-mod-hud, blive kysset, krammet, kærtegnet og sunget for.

I takt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder